Klient Przedsiębiorca, z angielskiego: business to business – B2B – Jest to osoba, spółka, organizacja, która kupuje produkty na fakturę. Jak czytamy w definicji: Osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową, krótko mówiąc kupująca towar na fakturę VAT.
W relacjach B2B z klientem powinieneś:
*od 1 stycznia 2021 r. wobec klienta, który kupuje na fakturę jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (wpisaną do CEIDG), a dokonuje zakupu niezwiązanego z jego zawodem masz obowiązek na stronie i będziesz musiał wykonać obowiązki takie same jak wobec klienta konsumenta. ( do czego odnosi ta gwiazdka bo nie widzę?)
Dobra rada! Pomimo, że Twoja oferta jest wyłącznie skierowana dla przedsiębiorców (B2B), od 1 stycznia 2021 r., dodaj na stronę sklepu i w regulaminie informacje dotyczące uprawnień konsumentów. Czytaj dalej – prawa konsumenta.
Klient – Konsument – B2C – z angielskiego: business to consumer. W relacjach biznesowych konsument jest z reguły słabszą stroną, dlatego system prawa traktuje go szczególnie, otwierając nad nim swoisty parasol ochronny. Przykładowo – rozwiń – Konsumenci posiadają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny.
Celem przepisów prokonsumenckich jest przede wszystkich wzrost zaufania kupujących, szczególnie przy dokonywaniu zakupów online. Na stronie, w stopce oraz w regulaminie, powinieneś podać:
Dobra rada! Na przycisku pod formularzem zamówienia umieść “Kupuję i płacę”!
Pamiętaj! Warto rozróżniać przysługujące konsumentowi uprawnienia, ponieważ od 1 stycznia 2021 r. takie same uprawnienia jak konsument będzie miał mały przedsiębiorca.
1 stycznia 2021 r. Oprócz konsumentów i przedsiębiorców zakupów będzie dokonywał nowy rodzaj klienta – Przedsiębiorca, który ma uprawnienia konsumenckie.
Kto będzie uprawniony?
Osoba prowadząca działalność jednoosobową działalność gospodarczą, wpisany do CEIDG.
UWAGA! Zmiany nie dotyczą spółek prawa handlowego i organizacji np. fundacji.
Jakie uprawnienia zyskają mikrofirmy?
Klient, który kupi na fakturę, produkt lub usługę, które nie dotyczą bezpośrednio branży i specjalizacji, w jakiej działa, ma uprawnienie do:
Kiedy osoba prowadząca działalność będzie mogła skorzystać z uprawnień konsumenta?
Aby przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą uzyskał uprawnienia konsumenckie, musi być spełniony jeden warunek — umowa, którą będzie zawierał ze sprzedawcą, nie może mieć zawodowego charakteru, czyli nie może dotyczyć bezpośrednio branży i specjalizacji, w której działa przedsiębiorca
Przykłady:
UWAGA! Ocena czy klient przedsiębiorca ma uprawnienia konsumenta należy do sprzedawcy.
Nawet, jeżeli Twoja oferta skierowana jest do B2B, na swojej stronie oraz w dokumentach musisz umieścić informacje dla przedsiębiorcy/konsumenta.
Na stronie internetowej i dokumentach, dodaj:
To sprzedawca jest odpowiedzialny za informowanie o nowych uprawnieniach!
Sprzedawca jest zobowiązany do weryfikacji, czy przedsiębiorca, który będzie chciał skorzystać z uprawnień konsumenta, np. z prawa do zwrotu w ciągu 14 dni bez podania przyczyny, posiada takie uprawnienia.
Zalecane jest każdorazowe sprawdzenie w rejestrze CEIDG czy Przedsiębiorca posiada PKD związane z dokonanym zakupem czy też nie.
Przykład: Fotograf jest wpisany do CEIDG jako przedsiębiorca zakupił farby do ścian, rozmyślił się i korzysta z prawa konsumenta i w ciągu 14 dni zwraca towar bez podania przyczyny: