fbpx

Kim są Twoi Klienci? (B2C/B2B/Mix)

Klient Przedsiębiorca (B2B) 

Klient Przedsiębiorca, z angielskiego: business to business – B2B  – Jest to osoba, spółka, organizacja, która kupuje produkty na fakturę. Jak czytamy w definicji: Osoba fizyczna, osoba prawna i jednostka organizacyjna, prowadząca we własnym imieniu działalność gospodarczą lub zawodową, krótko mówiąc kupująca towar na fakturę VAT.

W relacjach B2B z klientem powinieneś:

  • udostępniać regulamin, 
  • udostępniać politykę prywatności i politykę plików cookies,
  • poinformować czy dajesz gwarancje na produkty i na jaki czas (gwarancja jest dobrowolna), czytaj dalej. (tu będzie jakieś hiperłącze?) 
  • zbierać zgody na przetwarzanie danych osobowych oraz na przesyłanie informacji handlowych.

*od 1 stycznia 2021 r.  wobec klienta, który kupuje na fakturę jako osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (wpisaną do CEIDG), a dokonuje zakupu niezwiązanego z jego zawodem masz obowiązek na stronie i będziesz musiał wykonać obowiązki takie same jak  wobec klienta konsumenta. ( do czego odnosi ta gwiazdka bo nie widzę?) 

Dobra rada! Pomimo, że Twoja oferta jest wyłącznie skierowana dla przedsiębiorców (B2B), od 1 stycznia 2021 r.,  dodaj na stronę sklepu i w regulaminie informacje dotyczące uprawnień konsumentów. Czytaj dalej –  prawa konsumenta.

Klient Konsument (B2C)

Klient – Konsument – B2C – z angielskiego: business to consumer. W relacjach biznesowych konsument jest z reguły słabszą stroną, dlatego system prawa traktuje go szczególnie, otwierając nad nim swoisty parasol ochronny. Przykładowo – rozwiń –  Konsumenci posiadają prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni bez podania przyczyny. 

Celem przepisów prokonsumenckich jest przede wszystkich wzrost zaufania kupujących, szczególnie przy dokonywaniu zakupów online.  Na stronie, w stopce oraz w regulaminie, powinieneś podać:

  1. Pełne dane sprzedawcy/dostawcy przy Dropshipping.
  2. Techniczne warunki realizacji zamówień.
  3. Zwroty. (Jeżeli klient nie może korzystać ze zwrotów również powinieneś o tym informować.)
  4. Rękojmia 
  5. Informacje o gwarancji (dobrowolne).
  6. Zasady Dostawy.
  7. Sposób i termin płatności.
  8. Informacje o bezpieczeństwie danych osobowych. 
  9. Sposoby mediacji. Sprawdź listę informacji.

Dobra rada! Na przycisku pod formularzem zamówienia umieść “Kupuję i płacę”!

Pamiętaj! Warto rozróżniać przysługujące konsumentowi uprawnienia, ponieważ od 1 stycznia 2021 r. takie same uprawnienia jak konsument będzie miał mały przedsiębiorca.

Ważne: od 1 stycznia 2021 r. nowa kategoria Klienta –  Przedsiębiorca traktowany jak konsument (mix). 

1 stycznia 2021 r. Oprócz konsumentów i przedsiębiorców zakupów będzie dokonywał nowy rodzaj klienta  – Przedsiębiorca, który ma uprawnienia konsumenckie. 

Kto będzie uprawniony?

Osoba prowadząca działalność jednoosobową działalność gospodarczą, wpisany do CEIDG. 

UWAGA! Zmiany nie dotyczą spółek prawa handlowego i organizacji np. fundacji. 

Jakie uprawnienia zyskają mikrofirmy?

Klient, który kupi na fakturę, produkt lub usługę, które nie dotyczą bezpośrednio branży i specjalizacji, w jakiej działa, ma uprawnienie do: 

  • złożenia reklamacji/rękojmi czytaj więcej SLAJD
  • prawa do zwrotów przy zakupie przez internet czy telefon lub poza lokalem przedsiębiorstwa, czytaj więcej SLAJD
  • uznania klauzuli w regulaminie za niedozwolone czytaj więcej

Uprawnienie

Kiedy osoba prowadząca działalność będzie mogła skorzystać z uprawnień konsumenta?

Aby przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą uzyskał uprawnienia konsumenckie, musi być spełniony jeden warunek — umowa, którą będzie zawierał ze sprzedawcą, nie może mieć zawodowego charakteru, czyli nie może dotyczyć bezpośrednio branży i specjalizacji, w której działa przedsiębiorca

Przykłady:

  • Fotograf kupujący farby do ścian do studia od stycznia 2021 r. będzie traktowany jak konsument. Ten sam fotograf, kupujący obiektyw/lampy/aparat, będzie traktowany jako przedsiębiorca. 
  • Przedsiębiorca sprzedający obrusy przez internet, kupujący kosiarkę, będzie traktowany jak konsument. Ten sam sprzedawca kupujący tkaniny będzie traktowany jako przedsiębiorca.

UWAGA! Ocena czy klient przedsiębiorca ma uprawnienia konsumenta należy do sprzedawcy.

Uwaga sprzedawcy internetowi!

Nawet, jeżeli Twoja oferta skierowana jest do B2B, na swojej stronie oraz w dokumentach musisz umieścić informacje dla przedsiębiorcy/konsumenta.

Na stronie internetowej i dokumentach, dodaj:

  • Informacje w stopce o tym kim jest przedsiębiorca jako konsument (mix), jaki przedsiębiorca może korzystać z uprawnień konsumenta i opisz prawo zwrotów, rękojmie i klauzule niedozwolone. 
  • Nawet, gdy sprzedajesz produkty tylko dla przedsiębiorców dodaj na przycisku pod formularzem komunikat “Kupuję i płacę”.
  • W regulaminie dodaj: definicje konsumento – przedsiębiorcy oraz rozdział dotyczący jego uprawnień.
  • Sprawdź regulamin pod względem klauzul niedozwolonych.

To sprzedawca jest odpowiedzialny za informowanie o nowych uprawnieniach!

Ocena czy kupujący ma uprawnienia konsumenta leży po stronie sprzedawcy.

Sprzedawca jest zobowiązany do weryfikacji, czy przedsiębiorca, który będzie chciał skorzystać z uprawnień konsumenta, np. z prawa do zwrotu w ciągu 14 dni bez podania  przyczyny, posiada takie uprawnienia. 

Jak dokonywać weryfikacji?

Zalecane jest każdorazowe sprawdzenie w rejestrze CEIDG czy Przedsiębiorca posiada PKD związane z dokonanym zakupem czy też nie.

Przykład: Fotograf jest wpisany do CEIDG jako przedsiębiorca zakupił farby do ścian, rozmyślił się i korzysta z prawa konsumenta i w ciągu 14 dni zwraca towar bez podania przyczyny:

  • Jeśli nie ma w rejestrze PKD np. 43.39 (roboty ogólnobudowlane) – ma prawo do zwrotu.
  • Jeśli ma w rejestrze PKD np. 43.39 (roboty ogólnobudowlane) – NIE ma prawa do zwrotu. Sprzedawca nie przyjmuje towaru.